25 grudnia 2011

NADZIEWANE GRUSZKI W CIEŚCIE CZEKOLADOWO-KAWOWYM



Nawet się nie spodziewałam, że uda mi się spędzić tak cudowną wigilię! Było bardzo ciepło, rodzinnie i spokojnie. Choć byłam daleko od swoich bliskich nie czułam się samotna :).
Dziękuję moim znajomym za trud, jaki włożyli, żeby kolacja się udała :)

Przepis na ciasto czekoladowo-kawowe pochodzi z malutkiej książeczki: "GoodFood 101Cakes & bakes". Taki sposób pieczenia gruszek kiedyś dojrzałam na jakimś blogu, a może w programie kulinarnym. Nie mogę sobie przypomnieć kiedy i gdzie to było. Zapamiętałam mniej więcej efekt i wczoraj eksperymentowałam :).


Składniki na 20 cm kwadratową blachę:


  • 300 gramów mąki
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka esencji waniliowej
  • 3 jajka, oddzielone żółta od białek
  • 125 ml mleka
  • 2 łyżki granulek rozpuszczalnej kawy
  • 85 gramów masła
  • 280 gramów cukru
  • 85 gramów rozpuszczonej ciemnej czekolady (dałam organiczną 70%)
  • 125 ml kwaśnej śmietany
  • 9 małych gruszek
  • około pół szklanki drobno-posiekanych orzechów (dałam nerkowce, włoskie, migdały i ziemne)
  • 2 łyżki miodu
  • pół łyżeczki cynamonu



Wykonanie:

1. Z każdej gruszki usuń gniazdo nasienne.
2. W miseczce połącz ze sobą orzechy z miodem i cynamonem.
3. Każdą z gruszek nadziej orzechami. Można lekko ugnieść nadzienie, aby weszło go więcej.
4. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni C.
5. Utrzyj masło z 200 gramami cukru.
6. Miksuj na małych obrotach i dodawaj po jednym żółtku do mikstury.
7. Następnie dodaj do ciasta roztopioną w kąpieli wodnej czekoladę.
8. Wmieszaj do maślanej masy wszystkie suche składniki (mąkę, proszek do pieczenia i kawę).
9. Do dobrze połączonych składników dodaj mleko, esencję waniliową i śmietanę. Wymieszaj.
10. W osobnej misce ubij sztywną pianę z białek (do prawie ubitej piany zacznij dodawać pozostały cukier, aby pianę usztywnić).
11. Ostrożnie wmieszaj pianę z białek w czekoladowe ciasto.
12. Przełóż masę do natłuszczonej i posypanej kaszą manną blachy.
13. W masę wciśnij gruszki (ogonkami do góry). Ułożyłam je w 3 rzędach po 3 gruszki.
14. Piecz ciasto przez około jedną godzinę.
15. Upieczone ciasto posyp cukrem pudrem. Można podawać z lodami :).


12 komentarzy:

  1. Pomysłowe;) Ciasto prezentuje się świetnie;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo efektowne! Muszę zapamiętać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. szkoda, że nie lubię gruszek! zapraszam do siebie

    OdpowiedzUsuń
  4. fajne ciacho :) jak robiłam swoje czekoladowe, bałam się, że gruchy za bardzo zawilgocą ciastko i kroiłam na mniejsze kawałki... Twoje wygląda bardzo fajnie :) i dobrze!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki serdeczne za wszystkie komentarze :)

    Kasiu też się bałam, że wyjdzie mi zakalec! Wydaje mi się, że wszystko się udało, ponieważ nie obierałam gruszek ze skórki. Duża część soku została zatrzymana w owocu. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. bardzo ciekawy pomysł, wygląda interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepięknie ta gruszka wygląda! Pozdrawiam Świątecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Cudowne gruszki w pysznym cieście!
    Upiekę na pewno.Wyjątkowo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń