17 grudnia 2012

KORZENNY TORT JABŁKOWO-ORZECHOWY


Nie mogłam się zdecydować, którą dekorację mojego ciasta Wam pokazać, więc są dwie :). Po prawej wersja bardziej elegancka, a z drugiego pomysłu ucieszą się dzieci. Białe torty pozwalają na dużą kreatywność.

Zdaje się, że nigdy wcześniej nie przygotowałam wypieku, z produktu zastępującego masło. Na prośbę producenta kostki do pieczenia Kasia spróbowałam i w końcu nie musiałam się bać, że zwarzy mi się masło po dodaniu do niego jajek.

Dzięki dodaniu jabłek i śmietany ciasto jest bardzo wilgotne. Jest to tort ciężki, słodki i bardzo zimowy. Jak dla mnie idealny na Boże Narodzenie. W pracy moje żarłoki go pochłonęły.

Ważna adnotacja - moje ciasto piekłam z połowy porcji.

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Twoje dzieło). 



Składniki na ciasto:

  • 280 gramów kostki do pieczenia Kasia
  • 2 jabłka
  • 120 ml soku jabłkowego
  • 500 gramów jasnego brązowego cukru (dałam 400 gramów)
  • 2 łyżeczki mielonego cynamonu
  • pół łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
  • pół łyżeczki mielonego imbiru
  • 4 jajka
  • 460 gramów mąki
  • 2,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2,5 łyżeczki sody
  • pół łyżeczki soli
  • 2 łyżeczki esencji waniliowej
  • 120 ml kwaśnej śmietany
  • 300 gramów pokrojonych pekanów lub orzechów włoskich (dałam te drugie)

Wykonanie:

1. Rozgrzej piekarnik do 170 stopni. Natłuść i posyp mąką 2 tortownice o wysokich bokach (lub 4 o standardowej wysokości boków) i średnicy 20 cm. Można też upiec jeden tort o średnicy 25 cm. 
2. Zetrzyj na tarce obrane dwa jabłka. Zważ je - musi ich być około 100 gramów. 



3. Do rondla przełóż 40 gramów kostki do pieczenia Kasia, jabłka, sok jabłkowy, 150 gramów cukru i przyprawy. Gotuj wszystko na małym ogniu, mieszaj co jakiś czas. Gotowe musi mieć konsystencję tężejącej galaretki; 3/4 płynu płynu musi wyparować. Odstaw do ostygnięcia.


4. Utrzyj pozostałą kostkę do pieczenia z pozostałym cukrem.
5. Zmniejsz obroty miksera na bardzo małe i wbijaj do masy po jednym jajku.


6. Do ciasta dodawaj stopniowo śmietanę, esencję waniliową oraz przesiane: mąkę, proszek do pieczenia, sodę i sól. Zwiększ obroty miksera i miksuj, aż masa będzie bardzo puszysta. 
7. Dodaj do masy orzechy i "galaretkę" jabłkową. 


W tym momencie wyładowała się moja bateria w aparacie. Przepraszam za brak dalszych zdjęć. 

8. Przełóż ciasto do przygotowanych tortownic. Swoje piekłam w tortownicy (o średnicy 20 cm) o wysokim boku przez około 40-45 minut. Jeżeli zdecydujesz się piec ciasto w 4 formach - jedno ciasto będzie się piekło około 20 minut. Musisz je sprawdzać (tylko nie otwieraj za często piekarnika!).
9. Upieczone ciasto odstaw do całkowitego ostygnięcia. Pieczone w dwóch tortownicach należy przekroić na pół. 

Składniki na masę serowo-miodową:


  • 500 gramów cukru pudru
  • 100 gramów kostki do pieczenia Kasia
  • 250 gramów sera Philadelphia lub mascarpone (dałam ten drugi, żeby masa nie była słona)
  • 50 gramów płynnego miodu, jasnego


Wykonanie:

1. Na wolnych obrotach miksera połącz ze sobą cukier z masłem.
2. Kiedy masa maślana będzie puszysta dodawaj do niej stopniowo ser i miód. W dalszym ciągu miksuj na bardzo małych obrotach.
3. Gotowa masa będzie puszysta i lekka.
4. Przełóż masą wszystkie blaty ciasta i udekoruj nią wierzch ciasta.
5. Na pierwszym zdjęciu pokazałam możliwości udekorowania ciasta, które idealnie udekoruje bożonarodzeniowy stół.

Polecam i życzę smacznego :))

Inspiracja: The Hummingbird bakery

 

10 komentarzy: