13 grudnia 2012

ŚWIĄTECZNY PIERNIK Z GWIAZDKĄ


Za rekomendację tego przepisu niech posłuży fakt, że po wczorajszej degustacji w mojej pracy, dostałam na nie kilka zamówień. Wszystkim bardzo smakowało! Zachwycali się głównie tym, że ciasto jest bardzo wilgotne. 

W cieście miał być widoczny piernikowy ludzik...niestety miałam za małą foremkę i ludzik zamienił się podczas pieczenia w gwiazdkę. 

Przepis na piernika pochodzi ze strony Kwestia Smaku (od siebie dodałam do składników kakao). Ciasto jest bardzo smaczne, ale stary przepis mojej Mamy wydaje mi się smaczniejszy (link). Być może to za sprawą większej ilości dżemu. 

Polecam oba przepisy! :)

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Twoje dzieło). 



Pomysł na takie pieczenie ciasta znalazłam tutaj: link.


Składniki na białe gwiazdki:

  • 1 łyżeczka esencji migdałowej lub kilka kropel olejku migdałowego
  • 250 gramów masła roślinnego lub zwykłego, w temperaturze pokojowej
  • 200 gramów cukru
  • 250 gramów mąki
  • 5 jajek
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • kolorowa posypka do ciast (kilka łyżek)


Wykonanie:

1. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni. Natłuść i posyp mąką formę "keksówkę". 
2. Utrzyj masło z cukrem na puszystą masę. 
3. Dodawaj do masy po jednym jajku. Miksuj na małych obrotach. 
4. Następnie dodaj do ciasta wybrany zapach migdałowy. 
5. Przesiej do masy mąkę z proszkiem do pieczenia. Wymieszaj. 
6. Połącz z ciastem posypkę i przelej masę do formy. 
7. Ciasto piekło mi się bardzo długo, bo aż 90 minut. Mam wrażenie, że mój piekarnik coraz gorzej piecze, więc sprawdź swoje ciasto po około 50 minutach (włóż w jego środek wykałaczkę, jeżeli po jej wyjęciu będzie oblepiona ciastem, to należy je jeszcze piec). Prawie upieczone ciasto można przykryć folią aluminiową, aby nie przypalił się jego wierzch. 
8. Upieczone ciasto odstaw do ostygnięcia.
9. Zimne ciasto pokrój na grube plastry, i za pomocą foremki do ciast, wykrój z nich dowolny kształt. 
10. Wykrojone kawałki ciasta ułóż równo w formie. 


11. Nie lubię kiedy cokolwiek marnuje mi się w kuchni, więc proponuję aby z resztek ciasta białego zrobić bajaderki




Składniki na piernik:

  • 125 gramów masła lub oleju
  • 250 g brązowego cukru
  • 2 łyżki miodu
  • 2 łyżki powideł śliwkowych (dałam dżem z czarnej porzeczki)
  • 4 łyżeczki przyprawy piernikowej
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 pełne łyżki kawy zbożowej
  • 250 ml mleka
  • 2 łyżki kakao
  • 2 jajka
  • 300 gramów mąki pszennej


Wykonanie:

1. Nagrzej piekarnik do 180 stopni. Natłuść i posyp mąką "keksówkę". 
2. Wszystkie składniki na ciasto przełóż do miski i miksuj na średnich obrotach, aż do dobrego połączenia się składników. 
3. Połowę ciasta przelej do formy. Na nim ułóż gwiazdki. Na gwiazdki wylej resztę ciasta. 
4. Piecz około 40 - 50 minut. 
5. Upieczone ciasto odstaw do całkowitego ostudzenia. 

Składniki na polewę:

  • 150 gramów ciemnej czekolady
  • 1 łyżka płynnego miodu lub golden syrup
  • 2 łyżki masła


Wykonanie:

1. Wszystkie składniki rozpuść na małym ogniu. 
2. Polej ciasto ciepłą polewą i odstaw do zastygnięcia.


 

13 komentarzy:

  1. bardzo apetyczny pierniczek i fajny pomysł z tą ludziko - gwiazdką :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie wygląda z tą gwiazdką w środku! *.*

    OdpowiedzUsuń
  3. prześliczna jest ta gwiazdka

    OdpowiedzUsuń
  4. a mniej wiecej na jakiej wielkosci blaszce bylo pieczone ciasto na gwiazdki? i ile tych wycietych gwiazdej wlozyc do keksowki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oba ciasta piekłam w keksówce o rozmiarze 12x25 cm. W obu przypadkach zostało mi trochę ciasta i upiekłam jeszcze po dwie muffinki piernikowe i migdałowe.
      Jeśli chodzi o gwiazdki to należy je ułożyć wzdłuż keksówki (nie ma być pomiędzy nimi wolnego miejsca). Wycinasz je z całego ciasta białego (pokrojonego na grube kromki). Zwróć uwagę na środkowe zdjęcie.

      Usuń
  5. fajny pomysł:) taka mała niespodzianka w środku:)

    OdpowiedzUsuń
  6. efektowne :) ja też bym się zachwycała, że wilgotne - nie zawsze zdaża się to w piernikach, a szkoda :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fantastycznie to wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piernik wygląda zjawiskowo! Zdjęcia genialne :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. czy zamiast brązowego cukru mogę użyć zwykły cukier biały?

    OdpowiedzUsuń