20 lipca 2015

TORT "BIAŁY NAPOLEON"


Pisałam o tym kilkukrotnie, że bardzo lubię piec ciasta warstwowe, które wymagają cierpliwości 
i czasu, także nic dziwnego, iż zdecydowałam się przyrządzić kolejnego już Napoleona. Tego typu torty są bardzo popularne u naszych wschodnich sąsiadów.
"Biały Napoleon" jest tortem okazałym i stosunkowo prostym, więc powinny z nim sobie poradzić osoby średnio-zaawansowane w kuchni.

Dla mnie to ciasto ma coś ze smaku ptasiego mleczka...jednym słowem jest przepyszne! 

Gorąco polecam!

Podobne przepisy:

Czekoladowy Napoleon - przepis
Azerbejdżański napoleonek - przepis
Marlenka - przepis
Mikado - przepis
Plaster miodu - przepis


Przepis ze zdjęciami krok po kroku.

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Twoje dzieło).




Składniki na masę:


  • 450 gramów masy krówkowej/kajmaku (najlepiej kupić firmy Gostyń)
  • 2 jajka, w temp. pokojowej
  • 4 kopiaste łyżki mąki ziemniaczanej
  • 500 ml pełnego mleka
  • 500 ml śmietany kremówki 36% (w UK double cream), prosto z lodówki
  • 2 łyżki cukru pudru


Wykonanie:

1. Zmiksuj jajka ze skrobią, nie może być grudek.


2. Wlej do masy 1/4 szklanki mleka. Wymieszaj.


3. Pozostałe mleko zagrzej.
4. Do ciepłego mleka wlewaj cienkim strumieniem masę jajeczną. Mieszaj bardzo intensywnie, aby z jajek nie zrobiła się jajecznica. Gotuj cały czas mieszając, aż do zgęstnienia masy. Odstaw ją do lekkiego przestudzenia.


5. Do wciąż gorącej masy budyniowej dodaj masę krówkową. Wymieszaj i odstaw do całkowitego ostudzenia. Budyń można przygotować wieczorem i wstawić na noc do lodówki. Pamiętaj, aby wtedy przykryć miskę folią spożywczą, ma ona dotykać wierzchu masy. Nie powstanie wtedy kożuch.
6. Kiedy warstwy ciasta będą upieczone i zimne ubij bitą śmietanę, dodając przy końcu dwie łyżki cukru pudru.
7. Wymieszaj śmietanę z zimną masą.







Składniki na ciasto:


  • 80 gramów miękkiego masła, w temp. pokojowej
  • 2 jajka, w temp. pokojowej
  • 100 gramów cukru
  • 300-350 ml mleka
  • pół łyżeczki proszku do pieczenia
  • 800-900 gramów mąki pszennej


Wykonanie:

1. Utrzyj masło z cukrem na puszystą i kremową masę.


2. Miksując na najmniejszych obrotach dodawaj po jednym jajku (mnie przez przypadek wpadły od razu dwa). Następnie dodaj mleko.


3. Przesiej do miski jakieś 150 gramów mąki wymieszanej z proszkiem do pieczenia.


4. Miksuj przesiewając co jakiś czas resztę mąki. 


5. Przełóż ciasto na stolnicę, kiedy będzie zbyt gęste, aby je miksować, i dodaj resztę mąki,  zagnieć.


6. Podziel ciasto na 4 części.


7. Zawiń ciasto w folię spożywczą i wstaw na godzinę do lodówki.


8. Wyjmij jedną część ciasta z lodówki i podziel ją na 4 równe kawałki. Każdy z nich rozwałkuj na osobnym kawałku papieru do pieczenia. Rozwałkowane ciasto ma mieć średnicę około 23 cm. Nie martw się, jeżeli ciasto jest nieregularnie rozwałkowane.
9. Nakłuj placki w kilku miejscach widelcem.


10. Piecz każdy placek osobno i na papierze, na którym był rozwałkowywany. Piekarnik ma być nagrzany do 180 stopni C. Upieczone placki będą łatwo odchodzić od papieru.
11. Przygotuj i upiecz w ten sam sposób pozostawione w lodówce 3 kawałki ciasta.
12. Znajdź w domu talerz/pokrywkę o średnicy 21 cm. Kiedy placki będą jeszcze gorące za pomocą talerza nadaj im regularny kształt, odkrawając zbędne części.


13. Zbędne kawałki ciasta pokrusz na mniejsze części, posłużą za dekorację.


14. Odstaw warstwy do całkowitego wystudzenia. Są kruche, więc postępuj z nimi delikatnie.


15. Rozsmaruj masę na warstwach ciasta (leciutko dociskaj każdą z warstw), a także na jego bokach i  wierzchu.
16. Boki ciasta udekoruj przygotowanymi wcześniej okruszkami. 
17. Wstaw ciasto na 8-12 godzin do lodówki, aby placki zmiękły.


Smacznego :)


28 komentarzy:

  1. Wygląda obłędnie. Od samego patrzenia ślinka mi cieknie. Kusisz, kusisz. Mam ochotę go zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. od ponad roku mam zapisane podobne ciasto do zrobienia; tez bardzo lubię takie warstwowe. Tak mnie skusiłaś zdjęciami i w ogóle przypomniałaś to ciasto że chyba niedługo tez je zrobię ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie rozumiem, placków widzę w torcie bardzo dużo, a w przepisie jest mowa o czterech... Czy jeśli chcę np. 12 placków, to mam sobie pomnożyć składniki przez 3?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę spojrzeć na punkt 8 i 11. Placków będzie 16. Najpierw ciasto dzielimy na 4 części, a potem każdą z nich na kolejne 4 kawałki.

      Usuń
  4. piękny i zapewnie równie pyszny! ;P czyli z przespisu wyjdzie 16 warstw, tak?

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie widziałam takiego tortu:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wy piękne i ten tort cudny!

    OdpowiedzUsuń
  7. Podłanczam się do reszty zachwyconych ciastem i podziwiam Pani Ewo za zdolności!

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam
    W przypadku takich ciast warstwowych wykrawam odpowiedni kształt na surowym cieście-tak jest mi wygodniej. Mam wtedy od razu gotowe blaty o takim samym kształcie. Każdy przekładam na papier do pieczenia i tylko wkładam do piekarnika. Obcięte kawałki ciast nawet nie trzeba zagniatać tylko lekko nałożyć na siebie i przejechać wałkiem. Resztki ciasta piekę i mam jako okruszki.
    Ciacho piękne Aleksandro

    pozdrawiam
    Małgosia

    OdpowiedzUsuń
  9. Gratulacje za pracowitość.
    Lubię sama poświęcać dużo czasu na pracę w kuchni i cenię takich ludzi jak Ty.
    Nie cierpię potraw typu; szybko , byle szybciej .
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  10. Przeboskie! Niech pani mnie zaadoptuje! Proszę! Tymek

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawe. Może wypróbuję na jakieś święta.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam. Mam pytanie ile czasu pieczemy jeden placek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie napisałyśmy, bo mamy piekarnik szaleje i piecze przeraźliwie wolno. Nie będzie to jednak trwało bardzo długo, dosłownie kilka minut, jeśli piekarnik jest sprawny. Gotowy placek będzie złotawy na brzegach i będzie łatwo odchodził od papieru, na którym go pieczemy.

      Usuń
  13. Bardzo nam miło, że jesteście gośćmi na naszym blogu. Dziękujemy za cipłe komentarze i życzymy powodzenia w pieczeniu tego tortu. Dużo z nim pracy, ale warto. Polecamy również inne potrawy wytrawne i słodkie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie mam konta w google więc wpiszę się jako gość,ale to będą same bardzo miłe rzeczy,kochana ja jad łam taki tort ponad 40 lat temu jak wyszłam za mąż i pojechałam do męża,do Grodziska ,ciocia męża mnie takim ugościła,ale smak jaka pychota ,rozpływał się w ustach ,wtedy jeszcze nie piekłam ciast ale po latach poprosiłam ciociu daj przepis na ten tort ,bo jest przepyszny,a ciocia dobrze to piecze moja gosposia to powiem żeby Wam upiekła i znowu niebo w gębie.ale przepisu nie dała,jadłam go trzeci raz u cioci ale sama zrobiła na nasz przyjazd,ale z tym przepisem kręciła nie dała zabrała go do grobu ,co ja się naszukałam i nie znalazłam ,zaczęłam robić Dobosza,coś podobny ale nie to tydzień temu patrzę płatki warstw naliczyłam 16 płatków u cioci było 12 ,bo policzyłam,i taki beżowy kolor płatków ,teraz dzięki Tobie wiem od kajmaku ,kochana z głębi serca dziękuję ,mam imieniny w niedzielę robię ,mąż już zachwycony ,bo do tej pory tylko wspominaliśmy a pamiętasz tort u cioci ,rozpływał się w ustach,robię trala la i Ci napiszę czy to jest właśnie to pozdrawiam i moc serdeczności posyłam Anna ze Świnoujścia z mężem .

    OdpowiedzUsuń
  15. Czy gdyby tak-dajmy na to-dla podkreślenia wschodniego charakteru,dodać odrobinę wysokospirytusowego ponczu,czy grzechem by to już nie było?Pozdrawiam Amadeusz

    OdpowiedzUsuń
  16. prezentuje się niesamowicie!

    OdpowiedzUsuń
  17. Zrobię, ale to pewnie dopiero gdy skończy się sezon - letnio owocowy :) Czy może jednak czekoladowa wersja lepsza?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mojej mamy ta wersja jest smaczniejsza od czekoladowej. Jak ze wszystkim, jest to jednak rzecz gustu :)

      Usuń
  18. Tort "Biały Napoleon" upiekła Pani Anna Trzcińska.

    "Ciacho pyszne masa też jest super a w połączeniu ciasto z masą niebiańskie ciasto rozpływa sie w ustach."

    [img]http://i58.tinypic.com/rkq0k3.jpg[/img]
    [img]http://i59.tinypic.com/30bfx1x.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  19. W PRZEPISIE na ciasto jest mleko, ale nie jestem pewna czy to blad bo nie ma go na zdjeciach .Czy man je dodac do ciasta.?Wlasnie chce je upiec i jestem w kropce.Bardzo prosze o szybka odpowiedz jesli to mozliwe!!!!!!Zachwycona Pani ZDOLNOSCIAMI Elwira elwiraheyda@gmail.com



    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Elwiro w punkcie 2 jest dokładnie napisane, żeby dodać mleko po połączeniu jajek z masłem. Pozdrawiam

      Usuń
  20. A mogę wiedzieć czy bardzo słodki jest tort? Bo kajmak i bita śmietana, jakiś przybliżony smak?

    OdpowiedzUsuń
  21. też lubie piec pracochłonne ciasta zobacze czy mi wyjda wasze wylądają smakowicie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń