11 października 2012

CIASTO SHREK


Bardzo mnie cieszy, że coraz częściej piszecie do mnie maile :). Właśnie w jednym z takich listów poproszono mnie o przygotowanie Shreka. Przyznaję, że nie znałam wcześniej tego ciasta. Jeden telefon do cioci i miałam przepis. Oryginalny przepis był na dużą i prostokątną blachę. Zmniejszyłam proporcje składników na biszkopt (oryginalnie było to 6 jajek, 6 łyżek mąki, łyżeczka proszku do pieczenia, 2,5 łyżki budyniu). Składniki na masy nie uległy zmianie - dzięki czemu ciasto jest naprawdę wysokie.
Czy mi to ciasto smakuje? Mam do niego stosunek ambiwalentny. Niby jest OK, ale masa zielona wydaje mi się zbyt mdła. Przygotowałam ją używając soku Kubuś. Wydaje mi się, że zielony Pysio ma lepszy smak.
Z drugiej strony mojej koleżance bardzo smakowało, więc to chyba rzecz gustu.
W każdym bądź razie zapraszam do zrobienia tego ciasta: wygląda bardzo efektownie i jest banalnie proste.

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Twoje dzieło). 



Składniki na biszkopt:

  • 4 jajka
  • 4 łyżki mąki
  • 1,5 łyżki budyniu waniliowego (bez cukru)
  • pół łyżeczki proszku do pieczenia (opcjonalnie)
  • 16 gramów cukru waniliowego
  • 4 łyżki cukru
  • szczypta soli

Wykonanie:

1. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni C.
2. Natłuść i wyłóż papierem do pieczenia formę o wymiarach 20 x 20 cm.
3. Ubij pianę z białek i szczypty soli. Stopniowo dodawaj cukier i cukier waniliowy.
4. Roztrzep żółtka i wlewaj je cienkim strumieniem do ubitej piany - jednocześnie miksuj.
5. Ciasto miksuj przez około 8 minut - musi być puszyste.
6. Do masy stopniowo przesiewaj mąkę, budyń i proszek do pieczenia - masę mieszaj bardzo delikatnie łyżką.
7. Przelej masę do formy. Wygładź powierzchnię łyżką.
8. Piecz przez około 30 minut (około 25 minuty sprawdź patyczkiem czy ciasto jest upieczone).
9. Upieczone pozostaw w formie do całkowitego ostygnięcia. 



Składniki na masę zieloną:

  • Zielony sok Pysio albo Kubuś (900 ml)
  • 3 śmietankowe budynie (bez cukru)

Wykonanie:

1. Szklankę soku połącz z 3 budyniami. Dobrze wymieszaj, żeby nie było grudek.
2. Pozostały sok zagotuj.
3. Do zagotowanego soku wlej sok wymieszany z budyniami. Szybko mieszaj masę, najlepiej trzepaczką.
4. Gorący i gęsty zielony budyń wylej na biszkopt. Wyrównaj powierzchnię (mi się średnio udało. Widać to na zdjęciach ;)).
5. Odstaw ciasto do ostygnięcia. 

Składniki na warstwę białą i wykończenie ciasta:

  • pół litra zimnej kremówki (30 %)
  • 2 zielone galaretki (u mnie agrestowa)
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 1 opakowanie delicji szampańskich
  • 1 galaretka agrestowa

Wykonanie:

1. W szklance wrzącej wody rozpuść dwie galaretki.
2. Kiedy galaretka będzie zimna i zacznie tężeć dodaj ją do bitej śmietany ubitej z dwiema łyżkami cukru pudru. Miksuj tylko do momentu, aż śmietana dobrze połączy się z galaretką.
3. Przełóż masę na ciasto. Wstaw do lodówki parę minut.
4. Kiedy biała zacznie tężeć wyłóż na niej delicje - każde ciastko wciśnij w masę.
5. Wstaw ciasto ponownie do lodówki.
6. Przygotuj galaretkę według instrukcji na opakowaniu. Kiedy zacznie tężeć wylej ją na ciasto.
7. Potrzymaj ciasto przez parę godzin w lodówce.

Smacznego :)

96 komentarzy:

  1. uwielbiam to ciasto,pięknie prezentuje sie na stole i wspaniale smakuje

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo lubię to ciasto, zwłaszcza za te pozytywne kolorki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To jest takie ładne, ze szkoda jeść! muszę wypróbować, a Pani "trafia" do ulubionych :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pysznie wygląda..ja do tego ciasta przybieram się chyba z pół roku i jakoś nie mogę się przybrać..a to kupię sok ..i córki wypiją..albo coś innego staje na przeszkodzie..

    OdpowiedzUsuń
  5. Jest cudne!!!W dodatku moje ulubione wczesnowiosenne barwy:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne kolorki! Bardzo fajne ciacho!:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zawsze urzekało mnie to ciasto ze względu na kolorki i na pewno je zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  8. piękne! smak zapowiada się równie ciekawy!

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam to ciasto! Zazwyczaj przygotowuję je w formie tortu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. wygląda ciekawie, i ten kolor:))))

    OdpowiedzUsuń
  11. GENIALNE! Robi furorę u mnie w rodzinie! :)
    Polecam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że tak bardzo Wam smakuje! Gorące pozdrowienia :)

      Usuń
  12. Tak samo robi sie ciasto kubusiowe ! tylko ze daje sie biszkopty i truskawkowego kubusia !

    OdpowiedzUsuń
  13. zrobiłam zachwyciło całą rodzine.pycha

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :)! Zapraszam po więcej przepisów :)

      Usuń
    2. A CZY PO TYCH PARU GODZINACH W LODÓWCE PÓNIEJ MUSI STAC NADAL W NIEJ CZY MOZE BYC POZA LODÓWKĄ

      Usuń
    3. Shreka należy przechowywać w lodówce, natomiast nic się nie stanie jeśli postoi parę godzin poza nią.

      Usuń
    4. MAM jeszcze takie pytanko zawsze jak piecze biszkopt to choc dodam tak samo ze zrobie jak w przepisie to on zasze jest chudy i opada czemu bo u pani taki idealny :) a u mnie nie:( dodam jeszcze ze w piekarniku jak jest to jest duzy i ladny jak wyjme to koniec

      Usuń
    5. Według mnie biszkopty to jedne z łatwiejszych ciast do przygotowania. Ważne jest, żeby bardzo dobrze ubić ciasto: najpierw pianę z białek z cukrem, a potem z dodawanymi stopniowo żółtkami (na najwyższych obrotach miksera nawet przez 8 minut). Ciasto powinno być bardzo puszyste, wręcz powinno być słychać dźwięk pękających pęcherzyków powietrza przy mieszaniu. Mąkę powinno się dodawać stopniowo i delikatnie łączyć ją z masą jajeczną. Mówiła Pani o piekarniku - upieczony biszkopt zostawiam na chwilę w wyłączonym piekarniku z otworzonymi drzwiczkami. Następnie wyjmuję ciasto i odwracam formę do góry nogami. Po około 10 minutach zdejmuję formę z ciasta. Jest z tym trochę zabawy, ale nie opada :).

      Usuń
    6. I ważne jest również, aby jajka były w temperaturze pokojowej no i jakiś dobry proszek do pieczenia ;)

      Usuń
  14. Hej:) postanowiłam upiec to ciasto razem z mamą na Boże. Narodzenie ... mam nadzieję , że. wszystkim będzie. smakowalo ;) choć. kolorystyka kusi :) Dominika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pieczenie z Mamą to była dla mnie zawsze frajda :). Mam nadzieję, że ciasto będzie smakować. Pozdrowienia :)

      Usuń
  15. Uwielbiam te ciasto . Palce lizać :)

    OdpowiedzUsuń
  16. ale optymistyczne ciastko , aż usmiech sam się pojawia na twarzy :)

    OdpowiedzUsuń
  17. witam,
    jutro chce robić shreka, ale mam taką jedną małą wątpliwość - czy robiąc budyń, mam dodawać cukier??? Bo napisała Pani żeby wymieszać sok z trzema budyniami i wlać do zagotowanego soku, ale ani słowa o cukrze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) do masy budyniowej nie dodaje się cukru, ponieważ sok jest już wystarczająco słodki. Jeżeli lubi Pani bardzo słodkie ciasta, to można użyć budyniu z cukrem.

      Pozdrawiam :)

      Usuń
  18. Forma do pieczenia 20x20cm?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie w takiej kwadratowej formie piekłam. Jeżeli nie masz tak małej, to możesz upiec Shreka w zwykłej prostokątnej formie, ale wtedy zwiększ ilość poszczególnych składników. Radzę przeczytać wstęp do tego posta :). Pozdrowienia :)

      Usuń
  19. Wygląda pysznie i tak tez smakuje :)) Dzisiaj dla odmiany będę robić "shreka czerwonego" :D
    Mam nadzieje ze tez będzie pycha.Pozdrawiam :)
    Aguś

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki czerwony shrek musi wyglądać świetnie :) Gorące pozdrowienia Aguś :)

      Usuń
  20. Witam!!! Ciasto bardzo proste do zrobienia. Wyszło mi jak z obrazka.

    OdpowiedzUsuń
  21. Czy te ciasto est bardzo słodkie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie nie jest za słodkie, wręcz wolałabym aby masa "kubusiowa" była słodsza. Pozdrawiam :)

      Usuń
  22. uwielbiam to cisto :))

    OdpowiedzUsuń
  23. :( mi sie wszystko udało prócz tej białej masy :( śmietana w ogóle nie chciała sie ubić zrobiły sie gródki.... wsypałam śnieżke i troszkę zgęstniało...
    dopiero później przeczytałam, że śmietanę trzeba ubijać w zimnej misce i najpierw sama śmietanke a potem dodać cukier....(a tego nie podkreślił nikt w przepisie)
    teraz jest w lodowce, włożyłam delicje na szczęscie zrobiła sie taka pianka z tego i myślę, ze będzie ok (mam nadzieje)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co Pani pisze wydaje mi się, że śmietana się Pani najzwyczajniej w świecie zwarzyła: grudki i brak możliwości ubicia może o tym świadczyć.
      Można, ale nie trzeba dodawać na końcu cukru przy ubijaniu bitej śmietany.
      Śmietana 36% jest łatwiejsza do pracy, więc następnym razem proponuję jej użyć.

      Usuń
  24. Hej napisałaś że 4 jajka tylko nie wiem czy mowa o żółtku czy białku czy tym i tym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do wykonania biszkoptu potrzeba 4 CAŁE jajka. Proszę przeczytać opis wykonania biszkoptu - rozdziela się białka od żółtek i najpierw ubija się białka z cukrem, a potem dodaje żółtka.

      Usuń
  25. WITAM MAM PYTANIE CZY BUDYNIE MAJA BYC DUZE 60g CZY MALE 35g MONIKA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potrzebne są standardowe opakowania budyniu, czyli na pół litra mleka. Pozdrawiam :)

      Usuń
  26. Witam, zrobiłam ciasto wg Twojego tu przepisu i wyszło idealne:) Fajna stronka, pozdrawiam:)

    Ania

    OdpowiedzUsuń
  27. Witam wszystkich smakoszy, ciasto shreck jest jednym z moich ulubionych, przez smak i łatwość w wykonaniu, dodatkowo polecam dodać troche owoców na mase kubusiową(ja preferuje banany w wersji zielonej i poziomki w wersji czerwonej, pycha!)
    Eliza

    OdpowiedzUsuń
  28. Witam wszystkich smakoszy! Ciasto pyszne, aczkolwiek ja preferuje wersje z owocami na masie kubusiowej( najbardziej do gustu przypadły mi banany do wersji zielonej, a poziomki do czerwonej, smakowitość)

    OdpowiedzUsuń
  29. Właśnie wykonuję to ciasto, biszkopt fajny, masa budyniowa już zrobiona leży na biszkopcie. Gorzej z tą jasną częścią - śmietana się ubiła dodaje galaretkę a tu grudy i co mamy ? Masło z galaretką, niedobrze, podgrzewam to wszystko i rozpuszczam te grudy. Wkładam do lodówki i zobaczymy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety zwarzyła się Pani śmietana. Tak się czasami dzieje i nie mamy na to zbyt dużo wpływu.

      Usuń
  30. Ja dzisiaj się wzięłam za nie (kolory przykuły uwagę i uznałam 'zrobię i koniec!'), ale po woli zraża mnie moja masa budyniowa... zrobiłam jak napisałaś, dodałam nawet więcej budyniu, a mniej soku, bo od razu bałam się o konsystencję. No i nic. Dalej się rozlewa po biszkopcie :( Ale zobaczymy, leży aktualnie w lodówce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś musi być nie tak, bo masa powinna być bardzo gęsta. Proszę sprawdzić czy użyła Pani odpowiednie ilości składników. 3 całe opakowania budyniu spokojnie zagęszczą 900 ml soku.

      Usuń
    2. Udało się, budyń gęsty. Teraz czekam, aż galaretka na ostatnią warstwę zacznie tężeć :) Wieczorem zademonstruje wynik na swoim blogu :)

      Usuń
  31. Bardzo smaczne ciasto, polecam! Palce lizać.

    OdpowiedzUsuń
  32. Mam takie pytanie: jeśli chcę zrobić placek w tej "tradycyjnej" formie, to mam zwiększyć ilość tylko tych składników, które Pani podała w poście, czy pozostałych też?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jak pisałam we wstępie należy upiec biszkopt z: 6 jajek, 6 łyżek mąki, łyżeczka proszku do pieczenia, 2,5 łyżki budyniu. Nie trzeba zwiększać ilości składników na masę. Pozdrawiam :)

      Usuń
  33. Zrobiłam dziś to ciasto , bo już dawno się zabierałam , wyszło świetnie , aż za bardzo :) biszkopt był baaardzo wyrośnięty i ne zmieściłam galaretki :)no cóż jest milimetrowa warstwa :) ale ciasto pyszne :):):)

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo fajne :) Bardzo dobrze smakuje, a moze nawet lepiej, gdy budyn utrze sie z maslem i zrobi sie mase budyniowa ;) naprawde pyszn :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Ciasto bardzo smaczne - pracochłonne ale opłaca się je zrobić ! Pychotka ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Jaka ma być ta śmietana kremówka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słodka śmietana 30 lub 36%. Sprzedawane są, np. w kartonikach. Ekspedientka pomoże Pani w sklepie.

      Usuń
  37. dzisiaj zrobiłam Shreka, wszystkim trzem moim chłopakom bardzo smakuje ale ja ubolewam trochę nad raczej rzadką masą budyniową- trochę wypływa:() i nie wiem dlaczego...???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem dlaczego ciasto nie wyszło. Czy wszystkie składniki były dokładnie odmierzone? Napisała (Pani?), że ciasto było wczoraj zrobione i już wczoraj je jedliście. Czy stało wystarczająco długo w lodówce?
      Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Zrobiłam je rano a wieczorem było już pałaszowane.Ale dzisiaj za to jest idealne- jak z Pani obrazka- w istocie musiało po prostu dłużej postać w lodówce...Pozdrawiam

      Usuń
    3. W takim razie kamień z serca :). Polecam robić takie ciasta na wieczór, by mogły przez całą noc spokojnie zastygać w lodówce :).

      Usuń
  38. Zrobię taki tort, ciekawe czy wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Właśnie robie wg Pani przepisu. Masa zielona już sie studzi ;-) Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  40. Fenomenalne! korzystam z tego przepisu za każdym razem, znalazł się w moim zeszycie. Pani shrek gości na moim stole przy każdej większej okazji. mój ulubiony przepis (może dlatego, że raczej nie może wyjść z niego zakalec :P). Po roku w końcu dodałam komentarz :) Dziękuję za przepis, jest świetny. Joanna

    OdpowiedzUsuń
  41. Ja do masy zielonej z sokiem dodaję dwie łyżki cukru - jest o wiele lepsze, slodsze jednak cukier wydobywa smak soku.

    OdpowiedzUsuń
  42. Великолепные рецепты. Блог произвел впечатление. Путешествие по блогу было приятным.

    OdpowiedzUsuń
  43. Co to zimna kremówka? ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słodka śmietana 30 lub 36% wyciągnięta prosto z lodówki.

      Usuń
  44. Ciasto wyszlo pyszne, wszyscy sie zajadali zwlaszcza moj tato ktory ogolnie za slodyczami nie przepada :)i juz mam zamowienie na nastepne:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak są zamówienia to trzeba piec :). Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  45. Olu odbiegłam jedynie biszkoptem od Twego przepisu,bo zrobiłam rzucany.Pozostala część przepisu była tylko Twoja.Ciasto wyszło fantastyczne,inne i takie swieże.Dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  46. Zdjęcie Shreka przysłała Pani Sylwia Pacak :). Dziękujemy!
    [img]http://img.darmowetv.pl/images/1104266625.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  47. Shrek w wykonaniu Pani Ani Florczak. Ciasto pieczone w brytfannie 35x26 cm. Bardzo dziękuję za zdjęcie!
    [img]http://img.darmowetv.pl/images/1105166555.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  48. Sprobuje fajny przepis :-) moze mi sie uda pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  49. pyszne :-) Dziękuję za bardzo łatwy przepis

    OdpowiedzUsuń
  50. nawet ma warstwy, jak to ogr :D

    OdpowiedzUsuń
  51. Bardzo serdecznie dziękuję Pani Izie Budzałek za zdjęcie shreka :)

    [img]http://img.darmowetv.pl/images/1unnammem.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  52. Zdjęcie Shreka upieczonego przez Panią Milenę :). Dziękuję!

    [img]http://s28.postimg.org/n9077012l/1_Downloads2.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  53. Ciasto Shrek przygotował Pan Krzysztof Tlaga.

    [img]http://i61.tinypic.com/v823wl.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  54. Właśnie zabieram się za pieczenie :) przede mną 2 Shreki - jeden do domu, drugi dla znajomej :)

    OdpowiedzUsuń
  55. Pycha ciasto właśnie je rovie na święta

    OdpowiedzUsuń
  56. robiłam to ciacho mnóstwo razy ostatnio użyłam soku zielonego dr witt i tez fajne.. faktycznie te zielone soki są mdłe dlatego wciskam do soku sok z jednej cytryny, resztę jak w/w w przepisie i jest idealne z nutka cytrynkową.

    OdpowiedzUsuń
  57. czy budyń do zielonej masy trzeba ugotować oddzielnie i połączyć z sokiem, czy wsypać sam proszek i połączyć z sokiem?

    OdpowiedzUsuń
  58. Właśnie teraz robię to pyszne ciasto biała masa tężeje,delicje wciśnięte ,za chwilę galaretka i czekam:-)

    OdpowiedzUsuń
  59. Wszystko ładnie pięknie mi wyszło tylko biszkopt był z dwa razy większy niż powinien a trzymałam się przepisu. Ciasto pyszne. .polecam: )

    OdpowiedzUsuń
  60. Chyba się skusze na te ciasto ...

    OdpowiedzUsuń