22 maja 2011

TRADYCYJNY KAPUŚNIAK Z KISZONEJ KAPUSTY


Przyznaję do kapuśniakowego nałogu. Potrafię gotować tę zupę 2 razy pod rząd. Lubię ją nawet latem. Gęsta, aromatyczna i syta. Przepis, który przedstawię jest tradycyjny w mojej rodzinie. Moja mama do tej zupy dodaje jeszcze zasmażkę, ale moim zdaniem to trochę za dużo dobrego.
Kapuśniak nie wyjdzie bez dobrej kapusty i wędzonego bekonu lub boczku.

31.07.15 - troszkę uprościłam wykonanie zupy

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Twoje dzieło). 




Podane poniżej składniki są troszkę "na oko" :).

Składniki:

  • 2 lub 3 litry bulionu
  • Pół kg kiszonej (kwaszonej) kapusty
  • 2 duże marchewki
  • 1 duża pietruszka
  • 1 mała cebula
  • pół małego selera
  • 200 g wędzonego boczku lub bekonu
  • pół łyżeczki kminku (lub więcej - do smaku)
  • pół łyżeczki majeranku (lub więcej - do smaku)
  • 4 średnie ziemniaki
  • 3 ziarenka ziela angielskiego
  • 2 liście laurowe
  • sól i pieprz do smaku
  • 3 łyżki przecieru pomidorowego

Wykonanie:

1. Uwielbiam kapuśniak bardzo kwaśny, więc nie opłukuję kapusty.
2. Do gotującego się wywaru dodajemy liście laurowe, kminek, majeranek, ziele angielskie.
3. Obieramy, myjemy i kroimy warzywa. Dodajemy do zupy.
4. Kiedy warzywa będą miękkie dodaj do nich pokrojoną kapustę.
5. Kroimy na drobną kostkę boczek. Smażymy go na wolnym ogniu. Kiedy powstaną skwarki dodajemy je do zupy (ale zostawiamy na patelni wytopiony tłuszcz).
6. Kroimy na drobną kostkę cebulę i smażymy ją na tłuszczu z boczku. Dodajemy do zupy
7. Dodajemy do zupy przecier pomidorowy.
8. Kiedy zupa będzie już gotowa można ją doprawić pieprzem i solą. Przecier, boczek czy kapusta bardzo często są słone, więc ja raczej już soli nie dodaję. Wszystko jest uwarunkowane Waszymi upodobaniami.
9. Jeśli lubicie gęsty kapuśniak - gotujcie go na 2 litrach wywaru, jeśli rzadszy to 3 litry płynu będą OK.
10. Do zupy można dodać zasmażkę, ale jak pisałam wcześniej, kapuśniak i bez niej jest pyszny.

Smacznego :)

Poznaj inne moje przepisy:

Rok temu na blogu: Czekoladowy biszkopt z bitą śmietaną i truskawkami

101 komentarzy:

  1. Lubię kapuśniaki wszelakie, nawet takie trochę "zmodyfikowane" np. dodatkiem śmietany :)Zjadłabym !

    OdpowiedzUsuń
  2. I ja uwielbiam kapuśniak i również nigdy nie płuczę kapusty. Ja dodaję jeszcze na koniec uprażoną na suchej patelni (na lekki brąz)i rozrobioną z wodą mąkę.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. @Ewa ja też lubię ze śmietaną. Mój ulubiony kapuśniak, to taki ze świeżym polskim chlebem posmarowanym masłem. Bomba kaloryczna, ale to smak mojego dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmm, pamiętam, że kiedyś jadłem kapuśniak z ziemniakami na drugim talerzu.

      Usuń
  4. @Anucha moja mama podobnie wykańcza kapuśniak. Zamiast wody daje odrobinę masła. Ja jednak staram się nie dodawać kolejnych kalorii do boczusia ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jedna z moich ulubionych zup, nie wiem tylko, dlaczego tak rzadko ją robię. Nie mam u siebie na szczęście problemu z kupnem kiszonej kapusty.
    Może w nadchodzącym tygodniu zrobię kapuśniak - na żeberkach, bo taki smakuje mi najbardziej.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja właśnie przyierzam się do mojego pierwszego kapuśniaku. Jadnak mam mlodą kapustę, a nie kiszoną? Myślisz, że wyjdzie, jeśli zrobię podobnie jak napisałaś? Domyślam się, ze nie będzie kwaśne, jak to -przy kiszonej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nie będzie kwaśne. Dodałabym odrobinę więcej przecieru pomidorowego. Będzie wtedy pyszny słodki kapuśniak. Pozdrawiam i przepraszam za tak późną odpowiedź. Przeoczyłam Twoje pytanie.

      Usuń
  7. Wlasnie tak samo przyrzadzam kapusniak tylko, ze gotuje na zeberkach. Co do Danepaka zdecydowanie nie polecam (moj maz opracowal dla tej firmy wiele receptur:)-polecam z Sainsburego Oscar Mayer Smoked Streaky Bacon 200g- a najlepiej wogole bez.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To racja, że na wędzonych żeberkach kapuśniak jest bardzo smaczny. Zaciekawiła mnie Pani informacją dotycząca firmy Danepak.

      Usuń
  8. Moja mama robi najlepszy na swiecie kapusniak! Przede wszystkim musza byc ziemniaczki na osobny talerzu a nie w zupie, koniecznie ze skwarkami! Nie ma lepszego sposobu jedzenia, jak ziemniaczki ze skwarkami na lyzce z kapusniakiem mamusi. KOCHAM CIE MAMO!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W moim domu tak się jada tylko czerwony barszcz :)

      Usuń
    2. a w moim domu ziemniaki osobno na talerzu jadamy do zupy klopsowej :) mniam

      Usuń
    3. Nigdy w życiu nie słyszałam o takiej zupie :).

      Usuń
    4. Chyba muszę spróbować ją ugotować :) Pozdrawiam!

      Usuń
    5. u mnie w domu w ten sposób je się szczawiową albo botwinkę. Tylko te dwie zupy. Jak widac " co kraj to obyczaj ? :)

      Usuń
    6. Na Śląsku tak się jada żurek ,ale o kapuśniaku nie słyszałem

      Usuń
    7. u mnie nigdy nie jadalo sie osobno zupy i ziemniakow, Zawsze wszystko razem w jednym talerzu. Szukalem jakiegos dobrego przepisu na kapusniaczek i ten wydaje sie byc rozsadny-dziekuje izabieram sie do roboty, pzdr

      Usuń
  9. Kapusniak wyszedl super.do calosci proponuje jeszcze chleb ze smalcem! Palce lizac!

    OdpowiedzUsuń
  10. Pracowałam w firmie produkującej ten bekon... jeśli naprawde lubisz bekon proponuję produkty dla tesco poniewaz mieli najlepszą specyfikacje a do denpaka lecialo co najgorsze albo przepakowywaliśmy to co tesco odrzuciło.
    Napomnę jeszcze że bekon wędzony nigdy wędzarni nie widział tylko specjalne płyny w których sie moczy i dają namiastkę i zapach wędzarni, sama chemia ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam już o takim chemicznym "wędzeniu". Straszne czym nas karmią. Dziękuję za informację dotyczącą bekonu. Chyba przerzucę się na bekon prosto od rzeźnika.

      Usuń
  11. kapuśniaczek palce lizać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam,

    czy ziemniaki ugotują się z kiszoną kapustą? Nie będą twarde?

    Pozdrawiam,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze gotuję razem i wychodzi. Moja babcia i mama gotują osobno warzywa i kapustę. Dopisałam do "wykonania", że bezpieczniej jest gotować osobno.

      Usuń
  13. Kapuniak jest przeeeeepyszny !!!! Gorąco polecam ten przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam serdecznie nigdy nie gotowałam kapuśniaku to jest mój pierwszy kapuśniak w życiu. Bo w sumie smaki mi się pozmieniały i pierwszy raz będę jadła kapuśniak ;) wyszedł mi boski pozwoliłam sobie go jednak troszkę zmodyfikować, ale ja już tak mam że tylko ciasta robię zgodnie z recepturą a co do reszty to tylko się sugeruję jak nie mam zupełnie pojęcia jak coś zrobić ;)
    No ale nawiązując do dania kolor wyszedł mi taki sam (też nie robiłam zasmażki) ale zamiast koncentratu dodałam paprykę w proszku słodką i ostrą. No i ugotowałam jednak na żeberkach z dodatkiem boczku a po usmażeniu cebuli wyłowiłam samą cebulę a tłuszczu już nie dodawałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ze mną jest bardzo podobnie. Zupy to ogromne pole do modyfikacji według własnych upodobań :). Cieszę się, że przepis się przydał :). Pozdrawiam Nari!

      Usuń
    2. Jesli preferujesz papryke - przyprawe to polecam papryke wedzona ;) slodka lub ostro

      Usuń
  15. przepraszam zapomniałam o podpisie nari ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Właśnie zrobiłam kapuśniak według Twojego przepisu, wyszedł mega! Dziękuje i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. właśnie dziś gotuje kapuśniaczek, smakuje wszystkim moim domownikom
    :)












    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej ..dzisiaj ugotowałam mój pierwszy kapusniak własnie z Twojego przepisu....pycha

      Usuń
  18. na ile porcji jest podany przepis?

    OdpowiedzUsuń
  19. Mój pierwszy kapuśniaczek według tego przepisu, mmmmmmm... palce lizać :) mąż od razu prosił o dokładkę przed zjedzeniem pierwszej porcji :)

    Wielkie dzięki:*

    Madzia Ka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że zupka wyszła i Wam smakowała :) Zaglądaj do mnie częściej. Pozdrawiam, Ola :)

      Usuń
  20. Przypadkiem znalazłem się na tej stronie i muszę przyznać,iż po raz pierwszy wystawiam komentarz nt. gotowania.Kapuśniak gotuję od wielu lat z przepisu mojej mamy i w 90% zgadza się z twoim opisem (oprócz oczywiście ew. kostek rosołowych- czyt.chemia).Naprawdę bardzo dobry przepis-czytelny i prosty.Wielkie graty-hansu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym bardziej mi miło, że Twój pierwszy komentarz dotyczący gotowania zamieściłeś u mnie :). Co do kostek - sama używam je rzadko, ale wiem, że są dni, kiedy zupę trzeba przygotować jak najszybciej i wtedy się sprawdzają (chociaż jeśli już, to wolę użyć bulionetkę). Pozdrawiam :)) Ola

      Usuń
  21. Najlepszy na świecie:)))

    OdpowiedzUsuń
  22. Zupka wyszła super :) Polecam ten przepis MAGDA K.

    OdpowiedzUsuń
  23. a najlepij kupcie kapustę kiszona w lidlu w puszce niemiecką jest kwaśna i taka jak z beczki napawdę smaczna polecam

    OdpowiedzUsuń
  24. Zapach kapuśniaku zawsze przywołuje mi odległe lata dzieciństwa kiedy to babcia gotowała tę smakowitą zupkę... heh... łezka w oku...

    OdpowiedzUsuń
  25. jutro bede gotowac, bo dzisiaj wlasnie kupilam koszona kapuste.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  26. Wlasnie zabieram sie do gotowania zobaczymy co wyjdzie???

    OdpowiedzUsuń
  27. Własnie gotuje zobaczymy czy mi sie tez uda?

    OdpowiedzUsuń
  28. Własnie skonczyłam gotowac bigos jest genialny poprostu super paluszki lizac moj maż jest zachwycony dziekuje Pani za swietny przepis.Pozdrawiam Ewelina

    OdpowiedzUsuń
  29. Na początku kapusta? Słyszałem że wtedy się nic nie ugoruje. Kapustę dodaje na koniec :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taj jak napisałam w poście: można gotować kapustę razem albo już na samym końcu. Obie wersje mi się sprawdziły. Jeżeli ktoś się obawia, że warzywa będą twarde, to można odwrócić kolejność podaną w przepisie.

      Usuń
  30. Dziś robiłem według Twojego przepisu i wyszło naprawdę super. Artur M.

    OdpowiedzUsuń
  31. Zawsze korzystam z Pani przepisu na wiele dań, a kapuśniak robię niemal co tydzień. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  32. Ten przepis to coś niesamowitego! Kapuśniak jest wyśmienity ! :)

    OdpowiedzUsuń
  33. To juz moj drugi kapusniak. Super przepis, wyborna zupka! Pozdrawiam, Jacek

    OdpowiedzUsuń
  34. Cieszę się, że zupa smakuje! Dziękuję za komentarze :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Zupa pycha palce lizać

    OdpowiedzUsuń
  36. wlasnie zrobilam pyyychhaaa

    OdpowiedzUsuń
  37. dziś będę gotowac pierwszy raz w zyciu -)_)i według tego przepisu -)

    OdpowiedzUsuń
  38. Swietny przepis, moja mama tez tak gotuje kapusniak i taki wlasnie uwielbiam. Ugotuje jutro na obiad, mniam.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  39. Ola, gratulacje! Twój kapuśniak jest mistrzowski, ja za każdym razem korzystam z tego przepisu, mój mąż też się nim zachwyca, ale myśli, że to moja zasługa :D pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Fotografię kapuśniaku dostałyśmy od Pani Sylvii Gaffke z Hamburga :)

    [img]http://i58.tinypic.com/20ths38.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  41. Kminek ma byc mielony czy taki w calosci?

    OdpowiedzUsuń
  42. i jeszcze jedno pytanie. Ma byc to kminek zwyczajny czy kminek rzymski? . Mieszkam za granica i sa tu takie dwa do wyboru ... nie wiem ktory kupic. :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kminek zwyczajny. Nie ma kminku rzymskiego, ale jest kmin :p. Mają to być ziarenka: http://allefajne.pl/albums/userpics/10080/kminek.jpg

      Usuń
  43. Zdjęcie kapuśniaku przysłała pani Małgorzata Adamowicz :)

    [img]http://i60.tinypic.com/28saoub.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  44. kapusniak ugotowalam z pani przepisu ,smakowal

    OdpowiedzUsuń
  45. Zdjęcie przysłała Pani Anna Szczurek z Holandii :)

    [img]http://i62.tinypic.com/1rt637.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  46. Dzięki za przepis i rady! Jestem kompletnym ignorantem w sprawach kuchni - to jest dramat, ale tak wyszło, że więcej siedzę w domu niż moja Żona. Skąd Ona wie, że coś - myślę o składnikach - pasuje do czegoś, a coś innego nie... Podziwiam. Moje umiejętności i wiedza na ten temat nie zmieniły się od dzieciństwa, gdy do kawy inki z mlekiem dorzuciłem plasterek cytryny... No skoro herbata z tym dodatkiem dobra, to i kawa inka jeszcze lepsza... I tak mi zostało...;-) Dla mnie każdy przepis na danie to wielka zagadka... Np. że coś innego zabierze albo, że coś do smaku...;-) W przepisie na kapuśniak - odnoszę wrażenie - powtarzają się niektóre kwestie, np. dotyczące wywaru, na dodatek są dwa warianty - z bulionem (tzn. chyba z kostkami rosołowymi) i w wersji ze świeżą porcją warzyw... Dla mnie to abstrakcja - proszę o pomoc, choć już raz udało mi się upichcić wcale pyszny kapuśniaczek...;-)
    Pozdrawiam i proszę zachować powagę wobec beztalencia adepta kuchennej przygody...;-)
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drogi adepcie kuchennej przygody! Nie do końca wiem o co pytasz, ale chyba chodzi o wywar :). Prawdziwy bulion to wywar gotowany na dużej ilości warzyw i np. kurczaku. Potem warzywa i mięso się odcedza i pozostaje nam klarowny i aromatyczny bulion. Niestety ten proces jest długotrwały, więc wynaleziono kostki. Osobiście ich nie używam, ponieważ zdecydowanie smaczniejsze są bulionetki knorra. 1 bulionetkę rozpuszczam w 400-450 ml wody. Do garnka wlej bulion i pokrojone świeże warzywa wraz z zielem angielskim, liśćmi laurowymi, majerankiem i kminkiem. Kiedy warzywa będą miękkie dodaj kapustę, skwarki i zeszkloną cebulę. Gotuj jeszcze przez jakiś czas. Dopraw - najlepiej doprawiać stopniowo, próbując potrawę. Nie chcesz jej zniszczyć zbyt dużą ilością, np. soli. I to chyba tyle :)

      Usuń
    2. To nie dramat z tą kawą. Wiele lat temu widziałem na Węgrzech, jak w restauracji podawano małą czarną z plasterkiem cytryny.

      Usuń
  47. Czy 110kg facet jeżdźący BMW może mieć wykształcenie i pasję?? Hmm to pierwsze zdobylem sam drugie odkryłem dzięki pani. Co prawda koledzy na siłownie podśmiewają się ze mnie :) co tam w garach dzisiaj słychać ale co mi tam - córka zachwycona, żona ma więcej czasu dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kazda dziewczyna bylaby wniebowzieta, ze jej 110kg maz jezdzacy BMW znalazl taka pasje :). Ciesze sie, ze sie do tego przyczynilam haha. Koledzy sie podsmiewaja, ale pewnie kazdy chetnie wpadly do Pana na obiad :).
      Pozdrawiam i dziekuje za przemily komentarz :).

      PS. Prosze sie pochwalic co dobrego ostatnio Pan upichcil.

      Usuń
  48. Kapuśniak ugotowała Pani Dana P. :)

    [img]http://i62.tinypic.com/33vzw1s.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń

  49. Witam, chcę zapytać czy kapuśniak gotuje pani pod przykryciem czy bez bo wiem, że ma to wpływ na smak potrawy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, wszystkie zupy gotuję z lekko uchyloną pokrywką. Tak w mojej rodzinie robimy, ale szczerze mówiąc nie wiem czy to poprawna metoda. Pozdrawiam :)

      Usuń
  50. Jak kapusniak to tylko z prazokami :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziś mam kapuśniak z prażuchami mimo że jest niedziela,tak się zdecydowały moje dzieci....

      Usuń
  51. Lekko zmodyfikowany kapuśniak przygotowała Pani Angelika Kurowska :)

    [img]http://i61.tinypic.com/2am448.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  52. Ile razy gotuję kapuśniak tyle razy zaglądam na tego bloga..tak żeby nic mi nie umknęło bo zupa jest WYŚMIENITA.Pozdrawiam Olę i Ewę. Widzę u Was duże zmiany - Ola wyfrunęła z gniazda . Życzę powodzenia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo nam milo, ze zupa smakuje :). A ja z gniazda wyfrunelam juz z 9 lat temu :D. Pozdrawiamy goraco I zapraszamy do ponownych odwiedzin.

      Usuń
  53. Pierwszy kapusniak w życiu i taki wyszedł pyszny wg tego przepisu! Cały gar zjadłam! Cudo!

    OdpowiedzUsuń
  54. dzisiaj gotowałem kapuśniak z pani przepisu poezja pozdrawiam M . SABAŁA

    OdpowiedzUsuń
  55. Prosta i smaczna ;) Robiłam ją już kilka razy :)

    OdpowiedzUsuń
  56. Szanowna Pani Aleksandro,
    popełniłem swój pierwszy "kapuśniak", (bo bigos gotuję podobno "zjadliwy") i przegiąłem z... kminkiem. What to do? Czy jedyna opcja to wylać i zgotować następny? Jestem w trakcie procesu gotowania, część kapuchy wygrzebałem i spuściłem, część "ekstraktu" odlałem (chyba wszystko co najlepsze:(..) i uzupełniłem świeżą wodą. wiadomo, bulion można dodać, kapuchę również... ale nadal czuje ten "wspaniały" smak kminku. Czy jest coś w stanie go zniwelować, złagodzić? Ziemniaków jeszcze nie dałem bo mają iść na koniec... No niech mi ktoś podpowie co z tym kminkiem? Trzeba na niego poprostu uważać? (wiem doskonale że ze wszystkim można przegiąć ale może jest rada jakaś?)

    OdpowiedzUsuń
  57. Fajny przepis tylko nie wiem ile mam tą zupę gotować :) ?

    OdpowiedzUsuń
  58. Kapuśniaczek najlepszy na wywarze z golonki i wędzonej kości ze schabu.

    OdpowiedzUsuń
  59. Zrobione według pani przepisu i pyszny wyszedł uwielbiam kapuśniak; ))

    OdpowiedzUsuń
  60. Taaa... Najlepszą mamy w Polsce kuchnię. Tego nam nikt nie zabierze :)

    OdpowiedzUsuń
  61. zupa rewelacyjna w smaku... mniam mniam Dziekuje za super przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  62. Również dziś ugotowałam kapusniaczek według pani przepisu :) pychaaa :)

    OdpowiedzUsuń
  63. Właśnie robię zupke. Już drugi raz z tego przepisu. Żona była zachwycona.

    OdpowiedzUsuń
  64. Zrobiłam prawie według przepisu lecz bez koncentratu. Wyszedł pyszny :-)

    OdpowiedzUsuń