29 stycznia 2013

ZAPIEKANY RYŻ Z JABŁKAMI


W mojej rodzinie istnieją dwie szkoły przygotowywania zapiekanego ryżu z jabłkami. Jedni lubią jabłka zetrzeć na tarce i podsmażyć przez kilka minut razem z cukrem. Inni (w tym ja) kroją jabłka na cienkie kawałki i ich nie przetwarzają. Wtedy jabłka są wciąż chrupiące i zachowują swój kształt. Dla małych dzieci polecam wersję ze smażonymi jabłkami. 

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Twoje dzieło). 


Składniki:

  • 1 kg kwaskowatych jabłek
  • 2 szklanki pełnego mleka (być może będzie potrzeba więcej mleka)
  • 1,5 szklanki ryżu
  • cukier (około 5 łyżek)
  • sól
  • cynamon (opcjonalnie)
  • 3 łyżki niesolonego masła
  • cukier i kwaśna śmietana (do podania)





Wykonanie:

1. Ugotuj ryż na mleku z 1 łyżką cukru i solą (soli tyle ile lubicie, ja używam od połowy do 1 łyżeczki).
2a. Jabłka obierz i zetrzyj na tarce. Usmaż z pozostałymi łyżkami cukru, cynamonem (opcjonalnie) i łyżką masła. Kiedy zmniejszy się ilość soku masa będzie gotowa.
2b. Umyj jabłka i pokrój je na cienkie kawałki. Posyp je cukrem i cynamonem (opcjonalnie).
3. Formę, w której będziesz piec zapiekankę, posmaruj odrobiną masła.
4. Na spód formy wyłóż 1/3 ryżu. Na ryż wyłóż połowę masy jabłkowej bądź posypane cukrem plasterki jabłek.
5. Na jabłkach wyłóż kolejną część ryżu i na niej resztę jabłek. Przykryj jabłka ryżem.
6. Na ryżu rozsmaruj pozostałą ilość masła (2 łyżki w przypadku obu wersji zapiekanki).
7. Piecz około 40 minut w 180 stopniach.

  

22 komentarze:

  1. pycha czasami robię sobie taką jako podwieczorek albo kolację jak ma ochotę na coś słodkiego:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja wolę jabłuszka z cukrem :)
    Do tego na koniec dodaję bitą śmietaną na osobnym talerzu. Chyba kwestia przyzwyczajenia :)
    Pozdrawiam. Swietne przepisy Aleksandro i wyglądają bardzo apetycznie

    OdpowiedzUsuń
  3. A jak mam jabłka swoje w słoiku to też może być? Mam ochotę na taki deserek i chyba jeszcze sobie dzisiaj zrobię!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam takie danie ,super! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepadam za ryżem z jabłkami..ale robię w trochę inny sposób..muszę pojutrze zrobić :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. to taka polska klasyka :) jak byłam mała babcia często przygotowywała taki ryż :) pycha...dzięki za udział w akcji Gotuj sezonowo! Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ile porcji ztego wychodzi? Zamierzam zrobić jutro :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy ile jedna osoba u Pani jada :). Wydaje mi się, że 4 dorosłe osoby spokojnie się najedzą. Pozdrowienia :)

      Usuń
  8. Mam ryz w saszetkach i nie wiem jak go ugotowac tez w mleku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Należy przesypać ryż z saszetek (najlepiej jeszcze wcześniej opłukać) i dopiero wtedy gotować. Pozdrawiam.

      Usuń
  9. Nie może być ryż gotowany na wodzie? Wdaje mi się, że przed laty tak robiłam, ale już nie pamiętam, a dzisiaj mam wielką ochotę na ryż zapiekany z jabłkami - Basia

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzieki, smakuje ;P

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo jest lubiany taki ryz u nas w rodzinie i jak tylko zaczynaja spadac jablka z drzewa robie czesto na kolacje.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. a słodkie jabłka też mogą być czy nie bardzo?

    OdpowiedzUsuń
  13. a naczynie przykryc do pieczenia czy nie?

    OdpowiedzUsuń