15 lipca 2013

PODSTAWOWY DOMOWY MAKARON


Aby zrobić podstawowe ciasto makaronowe należy zapamiętać tylko jedno - na każde 100 gramów mąki (najlepiej włoskiej "00", która jest wyjątkowo delikatna) używamy jednego jajka (najlepiej dużego). 
Niektóre przepisy mówią jeszcze o szczypcie soli i niewielkiej ilości oliwy. 
Jeżeli ciasto jest zbyt twarde można dodać do niego odrobiny ciepłej wody. 
Wydaje mi się, że makaron zrobiony z 300-400 gramów mąki powinien zaspokoić głód czteroosobowej rodziny. 

Wykonanie:

1. Na stolnicy wysyp mąkę i zrób w niej dołek. Wlej do niego jajka. 
2. Mieszaj jajka i mąkę widelcem, kiedy będą dobrze połączone zacznij ugniatać ciasto (tak przez około 7 minut). Idealne ciasto nie będzie się lepić do rąk i będzie plastyczne, trochę, jak twardsza plastelina. 
3. Gotowe ciasto włóż do foliowej torebki lub zawiń w folię spożywczą. Odstaw na minimum godzinę.   


4. Ciasto podziel na mniejsze części i używając wałka lub maszyny do makaronu rozwałkuj je na cienkie płaty. Podsyp mąką stolnicę lub maszynę. 


5. Płaty pokrój na dowolne kształty lub użyj do ravioli/lasagne.

Ważne:

a) Ciasto makaronowe bardzo szybko wysycha, więc kawałki, których nie używasz trzymaj w woreczku foliowym. 
b) Maszyny do makaronu się nie myje! Wystarczy oczyścić ją z nadmiaru mąki pędzlem. 

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Wasze dzieło). 

6 komentarzy:

  1. jakiś czas temu kupiłam sobie tą maszynkę, robiłam też makaron ale te płaty nie wychodzą mi takie ładne jak Twoje, chyba coś źle robię:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm...oderwałam większy kawałek ciasta (taki może jak połowa kobiecej dłoni). Następnie przepuszczałam przez maszynę zaczynając od najszerszego rozstawienia wałków (jeżeli ciasto nie było równe, to po pierwszym wałkowaniu składałam je, tak aby szerokość płatu odpowiadała szerokości maszyny). Wałkowałam po dwa razy na każdym ustawieniu. Ostatnie przepuszczenie przez maszynkę jest na zdjęciu wyżej. A jaki masz przepis na ciasto?

      Usuń
  2. a można w tej maszynie zrobić makaron "bez jajeczny" i skąd wziąć przepis ewentualnie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że będzie można. Radzę poszukać przepisu w internecie. Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Hmmm taki makaron jest najlepszy, chyba musze pomyśleć o zakupie tego do swojej restauracji.

    OdpowiedzUsuń
  4. Super przepis. Dziękuję Basia

    OdpowiedzUsuń