18 stycznia 2010

Tort Orzechowy mojej mamy






Moje najsmaczniejsze ciasto. Uwielbiane przez każdego, kto choć raz je spróbuje. Jest pracochłonne, więc niestety nie gości u nas zbyt często. To przepis mojej mamy. Cieszę się, że też potrafię je zrobić. Ciekawostka: w cieście nie ma nawet grama mąki.

Składniki na ciasto

250 g zmielonych orzechów włoskich (zważcie je już po zmieleniu)
10-12 jaj (na święta zrobiłam z 10, a wczoraj z 12. To z większej ilości jest smaczniejsze)
250 g cukru pudru
3 łyżki bułki tartej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
poncz z alkoholu, cukru i herbaty

Składniki na masę

200 g zmielonych orzechów włoskich
mleko
200 g miękkiego masła
200 g cukru pudru
alkohol

Wykonanie

Przede wszystkim należy rozgrzać piekarnik do 180 stopni. Tortownicę średniej wielkości smarujemy tłuszczem i posypujemy bułką tartą. Ucieramy żółtka z cukrem pudrem, aż powstanie pianka. Następnie do żółtek dodajemy orzechy włoskie, proszek do pieczenia i bułkę tartą (stopniowo).
W osobnym naczyniu ubijamy pianę z 12 białek. Na sam koniec powoli łyżką łączymy orzechową masę
z pianą z białek. Przelewamy masę do tortownicy. Pieczemy aż ciasto się zarumieni i będzie odchodziło od brzegów formy. Można po około 40 minutach sprawdzić czy ciasto jest upieczone w środku za pomocą patyczka.
Upieczone ciasto musi wystygnąć zanim przełożymy je masą. Chłodne przekrawamy na pół i nasączamy ponczem.

Masa

Orzechy zagotowujemy z niedużą ilością mleka, aby powstała gęsta masa. Gotowe schładzamy. Masło ucieramy z cukrem pudrem i alkoholem (ja robiłam z wódką i raz z baileys). Masę orzechową dodajemy do masła i ponownie ucieramy.

Przekładamy masą ciasto, pamiętając by zostawić trochę masy do dekoracji na wierzch ciasta.

Wkładamy do lodówki, aby masa zastygła.



Bon apetite!

8 komentarzy:

  1. Tort orzchowy pierwsza klasa:)
    Pozdrów mamę!

    OdpowiedzUsuń
  2. Tort o którym legendy krążą...smakowicie wygląda:P

    OdpowiedzUsuń
  3. robię identyczną masę orzechową :) widzę, że przepis krążył kiedyś po Gorzowie ;)
    pozdrawiam i obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam pytanko.
    Jaki rozmiar tortownicy i czy wysmarowac ja maslem i wysypac bulka tarta czy maka czy wystarczy papier do pieczenia
    Tort wyglada rewelacyjnie i za jakies dwa tyg bede go piekla dla kogos wyjatkowego na urodziny takze dam znac jak smakowal

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :)

      Tortownica 25-26 cm. Posmarować można tylko spód formy i posypać bułką, kaszą manną lub mąką - panuje tu pełna dowolność. Trzymam kciuki, żeby tort się udał. :) Pozdrowienia!

      Usuń
  5. bardzo lubię orzechowe torty, dobry wybór:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja ten tort pieke zawsze ,a przepis mam od mojej tesciowej ,to star przepis ,ale superpalce lizac.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Orzechowym tortem Pani Dorota Piotrowska celebrowała diamentową rocznicę ślubu swoich rodziców :)

    [img]http://i62.tinypic.com/2con9lu.jpg[/img]

    [img]http://i62.tinypic.com/2pp07s3.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń