21 maja 2014

TRUSKAWKOWY JAGIELNIK ("SERNIK" JAGLANY)


Kasza jaglana jest coraz popularniejsza, a ludzie prześcigają się w wypróbowywaniu coraz to nowych przepisów. Nadszedł czas i na mnie, więc muszę powiedzieć, że smak jaglanki mi bardzo odpowiada i będę częściej używać jej w mojej kuchni.
Smak jagielnika jest świetny i w życiu bym nie powiedziała, iż jest zrobiony z kaszy (choć ma leciutko wyczuwalną goryczkę). 
Jagielnik to idealne letnie ciasto dla wegan ,wegetarian, czy osób z alergiami pokarmowymi (oczywiście po zmianie mleka na np. sojowe, a żelatynę i galaretkę na agar agar - od razu napiszę, że nie umiem przeliczyć, jak to zamienić, bo nie używam agaru) .

Przepis z bardzo dużą ilością zdjęć ilustrujących proces przygotowania ciasta krok po kroku.

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Wasze dzieło). 




Przepis jest na tortownicę 23-25 cm (moja ma 20 cm, ale bardzo wysokie ścianki).

Składniki:

  • szklanka kaszy jaglanej (w UK to millet)
  • 2 szklanki mleka
  • szklanka wody
  • 4-6 łyżek cukru brzozowego (lub zwykłego)
  • szczypta soli
  • łyżeczka niesolonego masła
  • 4 truskawkowe galaretki
  • 3 czubate łyżeczki żelatyny
  • 500 gramów świeżych truskawek + kilkanaście na wyłożenie dna tortownicy i do dekoracji
  • pół szklanki wrzątku


Wykonanie:

1. Przepłucz kaszę pod bieżącą, zimną wodą.


2. Przepłucz kaszę kilkoma litrami wrzącej wody (u mnie 4 całe czajniki), dzięki temu kasza będzie mniej gorzka.


3. Do garnka wlej szklankę wody, szklankę mleka, masło, wsyp sól i dodaj kaszę.


4. Kaszę gotuj przez 20 minut na maleńkim ogniu.Nie mieszaj! Po wchłonięciu całego płynu zdejmij garnek z ognia.


5. Odstaw jaglankę do ostudzenia.


6. Zmiksuj truskawki.


7. Wymieszaj dwie galaretki we wrzącej wodzie, a następnie dodaj trzy czubate łyżeczki żelatyny.


8. Wymieszaj kilka łyżek musu z galaretkowym płynem.


9. Wlej galaretkę do musu. Wymieszaj.



10. W mikserze kielichowym zmiksuj  pozostałe mleko i kaszę, aby miała konsystencję musu (nie powinny być wyczuwalne ziarenka).


11. Zmiksuj ze sobą musy truskawkowy i jaglany. Dodaj cukier (do smaku).


12. Na dnie tortownicy ułóż truskawki. Formy nie trzeba wykładać folią spożywczą.


13. Przelej masę do tortownicy.


14. Wyrównaj powierzchnię musu i wstaw naczynie na kilka godzin do lodówki.


15. Na zastygnięte ciasto wylej tężejącą galaretkę (2 galaretki rozpuszczone w 500 ml wrzącej wody).
16. Ponownie wstaw do lodówki.
17. Udekoruj wierzch świeżymi truskawkami.

Smacznego :)

Przepis ze strony: Kulinarne szaleństwa Margarytki. Zwiększyłam ilość żelatyny i dodałam galaretkę.


7 komentarzy:

  1. Zjadłoby sie go. Wygląda pysznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pani Alu jestem mam nietolerancje na mleko,czy mogę użyć zamiast mleka wodę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Barbaro radzę użyć mleka bez laktozy, np. soi lub orzechów laskowych. To ciasto na samej wodzie nie będzie smaczne. Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Pysznie wygląda Twój sernik-jagielnik. I do tego z galaretką :) Ja też popełniłam kilka deserów z tą kaszą. Również sernik) Kasza jaglana doskonale sprawdza się w deserach :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ładnie wygląda ! Chętnie bym spróbowała :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda bardzo apetycznie! ; )
    Świetny i zdrowy pomysł! *.*

    OdpowiedzUsuń
  6. Jagielnik z truskawkami wypróbowała Pani Karolina Gala.

    [img]http://i57.tinypic.com/2yye1k7.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń