25 stycznia 2015

CIASTO WUZETKA (W-Z)


Wuzetka to jedno z bardziej znanych ciast, które sprzedaje się w większości polskich cukierni. Wypiek ten stał się popularny w latach 70', a wymyślono go w połowie XXw. Są dwie teorie skąd pochodzi nazwa "wuzetka": pierwsza sugeruje, że od skrótowca "WZC" (wypiek z czekoladą), a druga mówi o warszawskiej strasie W-Z. 

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Twoje dzieło).



Składniki na biszkopt (blacha 25x25 cm):

  • 6 dużych jajek
  • 1,5 szklanki mąki pszennej
  • 5 łyżek kakao
  • 1 szklanka cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia (opcjonalnie)


Składniki na syrop:

  • 400 ml wrzątku
  • 0,5 szklanki cukru
  • 5 łyżek spirytusu (można też użyć wódki, rumu lub koniaku)
  • 2 łyżki soku z cytryny


Składniki na krem:

  • 1 litr śmietany 36%, zimnej
  • 4 śmietan-fixy (można zamienić na 3 łyżeczki żelatyny)
  • 3/4 szklanki cukru pudru
  • kilka łyżek dżemu z czarnej porzeczki


Składniki na polewę:

  • 6 łyżek masła
  • 6 łyżek mleka
  • 6 łyżek kakao
  • 6 łyżek cukru



Wykonanie ciasta:

1. Białka ubijaj na najwyższych obrotach. 
2. Kiedy będą dość dobrze ubite, ale jeszcze nie na sztywno, dodawaj do nich stopniowo cukier. 
3. Do ubitej na sztywno piany dodawaj po jednym żółtku. Miksuj około 6-7 minut. 
4. Mąkę wymieszaj z kakao i proszkiem do pieczenia. Stopniowo przesiewaj suche składniki do masy, mieszaj całość delikatnie łyżką (najlepiej drewnianą). 
5. Przelej ciasto do formy wyłożonej na spodzie papierem do pieczenia. Ja nie smaruję blachy tłuszczem ani nie posypuję mąką. 
6. Piecz w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez około 40-45 minut. 
7. Upieczone ciasto odstaw do całkowitego ostudzenia. 

Wykonanie syropu:

1. Zalej wrzątkiem cukier. Zamieszaj, aby cukier szybciej się rozpuścił. 
2. Odstaw do ostudzenia. 
3. Dodaj do syropu alkohol i sok z cytryny. 

Wykonanie bitej śmietany:

1. Ubijaj zimną śmietanę na wysokich obrotach. 
2. Kiedy będzie dość gęsta (ale jeszcze nie sztywna) stopniowo dodawaj do niej cukier puder. 
3. Następnie dodaj do śmietany śmietan-fix i ubijaj, aż masa będzie gęsta. 

Wykonanie polewy:

1. Wszystkie składniki polewy przełóż do rondla i gotuj tylko do rozpuszczenia się masła i cukru. 

Wykończenie ciasta:

1. Przetnij ciasto na pół. 
2. Spód ciasta włóż do formy i namocz syropem. 
3. Rozsmaruj cienką warstwę dżemu na biszkopcie. 
4. Wyłóż bitą śmietanę i wyrównaj wierzch. Zachowaj część masy do dekoracji ciasta.
5. Na masie połóż drugi blat ciasta i nasącz go resztą syropu. 
6. Wylej na wierzch ciepłą polewę, a następnie wstaw blachę do lodówki. 
7. Kiedy polewa zastygnie, natnij ją tak, aby utworzyła kwadraty. Na środku każdego zrób różyczkę z bitej śmietany. Ciasto można udekorować wisienką. 


Smacznego :)

15 komentarzy:

  1. Pyszna i ulubiona kiedyś W-Z. Kupowałam ją w cukierni. Teraz można prawie wszystko zrobić w domu. Domowe ciasto smakuje nieziemsko. I jeśli wygląda tak pięknie jak Twoja Wuzetka to tylko piec i się rozkoszować pysznym smakiem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale perfekcyjna kosteczka! chyba zrobię, a co! :) ale nie mam blachy 25x25, tylko 20x30, nada się?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dziękuję :) Wydaje mi się, że nie powinno być problemu :).

      Usuń
  3. Robiłam, wyszła pyszna ! Dziękuję za przepis ! Jest idealna !!! Rodzina teraz mi spokoju nie daje i prosi o jeszcze !

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też zrobiłam już ciasto z tego przepisu. Wychodzi super!!! Ja jeszcze tylko dodaję ok 1,5 do 2 łyżek wody do ciasta, na sam koniec. Wychodzi bardziej wilgotne i właściwie od razu jest idealne do jedzenia. Robię właśnie kolejne ciasto, więc może wyślę zdjęcie, o ile zdążę;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dobra polewa:) Świetne proporcje, można dobrać sobie ilość według potrzeby, Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Chcialam zapytać jesli używam żelatyny do kremu to trzeba ja najpierw rozpuścić

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja tez chciałabym wiedziec co z żelatyna? Prosze o odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  8. Żelatynę zalać maleńką ilością zimnej wody, kiedy spęcznieje zalej ą małą ilością wrzątku i wymieszaj do rozpuszczenia. Dodaj do schłodzonej żelatyny kilka łyżek prawie ubitej śmietany. Następnie ubijając pozostałą śmietanę wlewaj żelatynę cienkim strumieniem. Od razu przełóż ciasto.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy można użyć bitej śmietany z torebki?

    OdpowiedzUsuń
  10. Wspaniała WZ!!! pierwszy raz wyszła mi taka dobra ,rewelacyjny przepis i taki prosty

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciasto pycha!!! Idealnie mokre, momentami nawet bardzo :) ale mimo to trzyma formę, biszkopt nie "klapcieje". Jedyną modyfikacją jaką wprowadziłam to polewa: śmietankę 30% zagotowałam, rozpuściłam w niej 100gr gorzkiej czekolady - polewa wychodzi taka lekko kremowa. Ciasto wytrzymało w lodówce tydzień, bez uszczerbku na smaku :) Przepis jest super, chyba najprostszy (i najsmaczniejszy) jaki znalazłam w sieci - i o to mi chodziło!

    OdpowiedzUsuń